Od tohto článku sa budeme venovať už len Ceste hrdinov SNP. Vynechané sú preto údaje o rôznych trasách zostupu z Kráľovej hole týkajúce sa Štefánikovej cesty, ktoré sú obsiahnuté v predchádzajúcich článkoch.

Hneď v hornej časti Kráľovej hole sa trasa menila pre výstavbu vysielača, ktorého budovu musela obísť. Pod vysielačom sa zrejme stále pokračovalo krížom cez lúku a až neskôr sa trasa presunula na cestu.

  • 1: 405 m
  • 2: 465 m
Nasimulovať pôvodný stav bez vysielača na vrchole Kráľovej hole je počas hmly jednoduché: pôvodná trasa zrejme viedla vpravo, neskoršia vľavo, dnešná vedie po asfaltovej ceste

Ďalšie zmeny nastali pod prameňom potoka Zubrovica, presnejšie pod rozvodňou, kde prechádza 22-kilovoltové elektrické vedenie k vysielaču pod povrch. Pôvodná trasa viedla najskôr lesom popri potoku a na začiatku strmého klesania potoka prešla vpravo na vrstevnicový chodník pod Kráľovou skalou, ktorý viedol krížom cez aktuálnu trasu. Po chodníku sa dostala na lesnú cestu vedúcu veľmi strmo nadol, kde opäť prekrižovala elektrické vedenie a prišla k súčasnej trase.

  • 1: 1.41 km
  • 2: 1.38 km
  • 3: 1.39 km
V roku 2022 najstaršie zachované kompletné smerovníky celej Cesty hrdinov SNP, hoci už nie na aktuálnej trase; zaujímavosťou je, že hoci v Malých Karpatoch mali smerovníky už v roku 1961 uvedený aj názov Cesta hrdinov SNP, pod Kráľovou hoľou to tak nebolo ani v roku 1965

Zatiaľ čo súčasná trasa takmer neustále klesá popri elektrickom vedení, pôvodná obsahovala aj stúpanie a vodorovný úsek, z čoho vyplývalo výraznejšie klesanie na zvyšných úsekoch. Súčasná trasa je menej náročná, pôvodná však mala krajší horný úsek vedúci lesom popri potoku, na ktorý bol lepší pohľad ako na pozostatky elektrického vedenia.

O niekoľko rokov stopy po pôvodnej trase zmiznú

Horný úsek zanikol skôr, ešte pred rokom 1976, spodný až v 1990. rokoch. Keďže v spodnom úseku bol takmer celý les vyrúbaný, z pôvodnej trasy sa nezachovalo takmer nič a značná časť je len veľmi ťažko priechodná či už pre popadané stromy alebo pre husté malinčie.

Prudký zostup nad Telgártom

K menším zmenám trasy došlo ešte pred vstupom do Telgártu. Trasa sa rôzne menila tak ako sa svahy zalesňovali, rúbali či opäť zarastali. Svoje tiež napáchali veterné kalamity, ktoré zmenili charakter niektorých úsekov, napríklad na jar 2023.

  • 1: 530 m
  • 2: 550 m
  • 3: 530 m
„Rakúske“ značky pod Dolnými pasienkami na ceste, ktorou mohla, ale aj nemusela ísť staršia trasa
  • 1: 280 m
  • 2: 265 m
  • 3: 280 m
Kompletne zarastená predchádzajúca trasa so zvyškom značky na pni

Otázniky

Medzi Dolnými pasienkami a rázcestím „Telgárt, vstup do lesa“ sa dnes prechádza cez veľké rúbanisko a odkedy vznikla Cesta hrdinov SNP, vegetácia sa úplne zmenila. Tam, kde boli pasienky a rúbanisko, je dnes les, a tam, kde bol les, je dnes rúbanisko. Zároveň sú staré a nové cesty pomerne blízko seba a aj preto je dnes už nemožné presne určiť pôvodné trasy. Z opisov v starých turistických sprievodcov však vyplývajú minimálne dve zmeny, ktoré sú aj zaznačené v našej mape. Pri jednej zo zmien sa javí, že súčasná trasa je vlastne pôvodnou a predošlá trasa začínajúca nad rázcestím „Telgárt, vstup do lesa“ fungovala iba istý čas.

V samotnom Telgárte bola upravená trasa okolo železničnej zastávky Telgárt, penzión. Zatiaľ čo dnes vedie krížom cez trať v rámci železničnej zastávky, pôvodne viedla po ceste popod železničným mostom. Kúsok ďalej pri kaviarni v železničnom vagóne zmenila cesta polohu a spolu s ňou aj červená trasa.

  • 1: 365 m
  • 2: 375 m
Pôvodná trasa prichádzala zľava spod mosta, aktuálna vedie od železničnej zastávky
Vyústenie starej cesty pri Chmarošskom viadukte
Informácie boli aktualizované 19.6.2022.

Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.


Pozri variant 2 > úsek ID 2

Pozri variant 3 > úsek ID 1


Bibliografia