Bratislavský úsek Cesty hrdinov SNP meria takmer 31 km a vedie spod Hradu Devín na Biely kríž, ktorý je už tesne za hranicou hlavného mesta. Prejsť sa dá za jeden deň a je vybavené. Bohatá história Cesty hrdinov SNP a jej predchodcov však ponúka oveľa viac než len aktuálnu trasu. Nikde počas histórie SNPčky nedošlo k takému množstvu zmien trasovania ako práve v Bratislave. Niektoré bývalé úseky vedú zaujímavými miestami, iné zase adrenalínovými, ďalšie precvičia orientačné schopnosti. Ak máte chuť sa prejsť po lokalitách, ktorými prechádzali turisti pred niekoľkými desiatkami rokov, alebo ísť do menej turisticky frekventovaných lokalít, ste na dobrom mieste. Prvé odlišnosti začínajú hneď na začiatku – na Devíne.

S výnimkou obdobia po spustení železnej opony bol Devín vždy východiskom a cieľom celoslovenskej magistrály. Čo sa viackrát zmenilo, bolo umiestnenie začiatku resp. konca trasy, naposledy v roku 2022.

Devín je obľúbeným miestom výletov turistov aj Bratislavčanov. Na fotke je miesto začiatku Cesty hrdinov SNP do roku 2022

Kde presne bol začiatok prvej červenej trasy v Devíne, sa nepodarilo s istotou zistiť. Rôzne zdroje z čias ešte pred Cestou hrdinov SNP uvádzajú štyri rôzne miesta. Turistický sprievodca v roku 1922 hovorí o červenej trase k zrúcanine hradu Devín, podobne aj sprievodca z roku 1935 uvádza ako koniec vandrovky výstup na hrad Devín a napokon turistický sprievodca z roku 1952 uvádza hrad ako začiatok červenej hrebeňovky vedúcej do Košíc. Mapy spred roka 1938 však zobrazujú začiatok pri kostole asi 5 minút chôdze od vstupu na hrad.

  • 1: 960 m
  • 2: 310 m
  • 3: 405 m
  • 4: 290 m

Časopis turistů v roku 1937 uvádza ako začiatok trasy ústie Moravy do Dunaja, ktoré vtedy vyzeralo úplne inak než dnes, keďže záverečný úsek Moravy bol niekoľkonásobne širší ako v súčasnosti a zaberal celý priestor súčasného lužného lesa pod hradom.

Na mape z roku 1938 trasa začína v dunajskom prístavisku pod hradom a vedie po Slovanskom nábreží okolo sútoku Moravy a Dunaja k vstupu do hradu. Bola to novinka oproti predošlému vydaniu rovnakej mapy z roku 1936, kde ešte trasa končila pri kostole. Ďalej mapa uvádza trasu cez areál hradu, ktorý bol v tom čase voľne prístupný. Vstup mal byť cez západnú bránu pri dnešnom parkovisku, výstup cez severnú bránu (v skutočnosti sa takto označená brána nachádza vo východnej časti hradu). Za hradom sa pokračovalo po súčasnej trase.

Dnešná promenáda pod hradom Devín, kde možno v roku 1938 začínala magistrála. Pravdepodobnejšie je však to, že pre Mníchovskú dohodu už k predĺženiu trasy do týchto miest nedošlo

Od jesene 1938 do jari 1945 bol Devín okupovaný Nemeckou ríšou a jej oficiálnou súčasťou, začiatok turistickej magistrály tu preto byť nemohol. Viac o tomto období sa dočítate tu a venujeme sa mu aj v nasledujúcom článku.

Presný začiatok trasy zobrazuje fotografia z roku 1953 s ošarpanou diaľkovou smerovou tabuľou umiestnenou v strednom hrade na moste k hornému hradu. Vzhľadom na zlý stav smerovníka a vtedajšie obmedzenia v hraničnom pásme, ktoré trvali v rokoch 1948 – 1964, je otázkou, či sem v danom čase červená trasa viedla aj oficiálne. Podľa článku z roku 1951 turistická magistrála začínala pri bratislavskej Hlavnej stanici a hoci sa v danom článku hovorí aj o hrade Devín, o trasovaní magistrály k nemu niet zmienky. To je však v rozpore s turistickým sprievodcom z roku 1952, ktorý ako začiatok diaľkovej trasy uvádza hrad Devín. Ako najpravdepodobnejšie sa javí, že tento turistický sprievodca obsahoval už neaktuálnu informáciu a ide o značenie, ktoré bolo aktuálne niekedy medzi rokmi 1945 a 1948, resp. najneskôr do roku 1951.

Nádvorie stredného hradu, kde začínala trasa

Turistický sprievodca, ktorý vyšiel už po uvoľnení pomerov na hranici s Rakúskom a obsahuje údaje z roku 1965, hovorí o začiatku trasy na nádvorí hradu. Z nádvoria sa vychádzalo „východnou bránou“, ale zrejme je tým myslená brána, ktorá je oficiálne označovaná ako severná. Táto trasa existovala pravdepodobne do roku 1973, kedy sa začalo s konzervačnými prácami a hrad bol pre verejnosť uzavretý.

Severná brána hradu, ktorou sa pôvodne vychádzalo na turistickú púť po Slovensku; dnes trasa hrad obchádza

Po začatí rekonštrukcie hradu bola trasa skrátená po severnú bránu a zrejme už v roku 1976 predĺžená po uliciach pod západnú hradnú bránu. V roku 2022 bol začiatok trasy presunutý na opačnú stranu parkoviska, teda ďalej od hradu, a to bez zmeny názvu turistického informačného miesta, ktoré je naďalej „Hrad Devín, parkovisko“.

Miesto začiatku trasy v rokoch cca 1976 – 2022

Všetky potenciálne začiatky trasy sa aj dnes dajú navštíviť. Slovanské nábrežie je promenádou, pri sútoku Moravy a Dunaja stojí pamätník Brána slobody. Hrad Devín je pekne zrekonštruovaný a stojí za prehliadku, na rozdiel od dávnejšej minulosti je však prístupný len počas otváracích hodín a po zaplatení vstupného.

Začiatok trasy, ktorý sem bol presunutý na jeseň 2022

Ako zaujímavosť ešte uvedieme, že červená značkovaná trasa nebola jedinou, ktorá spájala Devín s Bratislavou. Z Devína najmenej v rokoch 1935 – 1938 vychádzala aj žltá trasa, ktorá červenú križovala na Dúbravskej Hlavici a ďalej pokračovala cez Dúbravku a Lamač (vtedy samostatné obce) na Kamzík, pod ktorým opäť červenú prekrižovala. Potom zamierila na Hlavnú stanicu.

Informácie boli aktualizované 1.3.2023.

Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.



Bibliografia

Benedek, Ľ., Slámka, M., & Petrakovič, J. (2012). Malé Karpaty 1935. Miroslav Slámka, Modranská Beseda.
Došek, O. (Ed.). (1966). Malé Karpaty (2nd ed., Vol. 34). Šport.
Hoffmann, J., & Ptačovský, K. (1922). Bratislava s okolím a Malé Karpaty (Vol. 1). Dr. K. Dvořák.
Hudec, D. (1953). Bratislavský kraj (1st ed.). Tatran.
Plicka, V. (1951, August). Na Devíne a po malokarpatských hradoch... Krásy Slovenska, XXVIII(8), 172–176.
Rok 1974: Pokračuje obnova hradu Devín. (n.d.). Vtedy.Sk. Retrieved January 10, 2023, from https://www.vtedy.sk/rekonstrukcia-hrad-devin-bratislava
Turistické magistrály na Slovensku. (1937). Časopis Turistů, 49(7), 74.