Práve na Kráľovej holi sa pretrhla niť medzi Štefánikovou cestou a Cestou hrdinov SNP. Trasa sa navyše niekoľkokrát zmenila.

Na Kráľovu hoľu sa chodilo už v 19. storočí a výstup na ňu spomína aj prvý komplexnejší turistický sprievodca po Slovensku v češtine z roku 1889. Štvorhodinový výstup viedol od coburgovského zámočku v Pustom Poli na kótu 1422 m n. m. a odtiaľ po hrebeni až na vrchol. Zostup z Kráľovej hole mal trvať 2 ½ až 3 hodiny. Takúto trasu uvádza napríklad aj mapa z roku 1937 zobrazená nižšie.

Aká bola trasa z Kráľovej hole na začiatku fungovania Štefánikovej cesty? Prvorepubliková literatúra prináša viac otáznikov ako odpovedí. Uvádza totiž viacero rôznych trás, z ktorých niektoré si odporujú. Je tiež možné, že trasa v skutočnosti ani nebola vyznačená. Isté však je, že sa dalo zísť na Pusté Pole a ďalej pokračovať po ceste.

Severozápadný zostup z Kráľovej hole

Otázniky

Čo konkrétne tvrdia mapy a turistickí sprievodcovia z obdobia po vzniku Štefánikovej cesty?
V roku 1929 bolo možné s použitím červených značiek zostupovať na východ od Kráľovej hole, avšak pri zostupe do Telgártu značky chýbali a z popisu nie je zrejmé, či práve trasa do Telgártu mala byť značená načerveno.
V roku 1930 sa uvádza zostup z Kráľovej hole červenou trasou na východ na Pusté Pole a ďalej k Dobšinskej ľadovej jaskyni a do Spišskej Novej Vsi. O dva roky neskôr sa však červená trasa v popise Štefánikovej cesty medzi Kráľovou hoľou a Dobšinskou ľadovou jaskyňou nespomína.
Autor rozsiahleho článku o Kráľovej holi a možnostiach výstupov a zostupov z nej v roku 1932 medzi možnosťami vôbec neuvádza červenú trasu, zatiaľ čo iné trasy uvádza a medzi nimi aj „starú zelenú“ cez Kráľovu skalu do Telgártu a modrú smerom na Tri studne, Úplaz, Vernár a Poprad. Z Troch studní sa dalo ísť údolím Hnilca na Pusté Pole neznačenou cestou cez rezerváciu (zvernicu). Medzi Pustým Poľom a Dobšinskou ľadovou jaskyňou viedli zelené značky. Červená Štefánikova cesta sa mala vyznačiť až po dobudovaní siete potrebných chát.
Podľa máp z rokov 1933 a 1937 červená trasa pokračovala z Kráľovej hole popod Úplaz na Pusté Pole a ďalej údolím Hnilca pod Dobšinskú ľadovú jaskyňu po prašnej ceste, ktorá viac-menej kopírovala súčasnú cestu 67.
V mape z roku 1936 sa uvádza trasa približne dolinami Studňového potoka a následne Zbojníckeho potoka k Pustému Poľu.
V roku 1937 sa vôbec neuvádza Štefánikova cesta pri zostupe z Kráľovej hole a opäť sa objavuje zmienka o neznačenej trase k Pustému Poľu a ďalej po zelenej k Dobšinskej ľadovej jaskyni.
V roku 1938 sa menej špecificky uvádza, že sa z Kráľovej hole smerovalo východne k loveckému zámočku v Pustom Poli, avšak mapa z rovnakého turistického sprievodcu zobrazuje červenú trasu ukončenú v Telgárte.
Keďže dobová literatúra často vychádza zo sprostredkovaných zdrojov, prípadne je kompilátom viacerých zdrojov, nedá sa určiť, či išlo o skutočnosť, plány alebo naopak zastarané údaje.
Vedenie turistických trás podľa mapy z roku 1937 (červená je neprerušovaná čiara)
  • 1: 14.9 km
  • 2: 13.3 km
  • 3: 19.5 km

V našej mape vychádzame z predpokladu, že trasa vyznačená bola a najvernejšie ju zobrazuje práve mapa z roku 1937. Zobrazujeme ju z Kráľovej hole cez Martalúzku do sedla pred Úplazom, odtiaľ po lesných cestách cez poľanu Šušková (Šišková) s prameňom a dole k Pustému Poľu. Ďalej už po vtedy prašnej ceste pod Dobšinskú ľadovú jaskyňu.

Otázniky

Potenciálnu trasu uvedenú vyššie dnes kopíruje modrá trasa 2833. Od Šuškovej po Pusté Pole to bola v roku 1958 zelená trasa (dnes už ale vedie po sútok Lastovičieho potoka a Hnilca v odlišnej polohe). Číslo tejto trasy je dnes 5731 a pôvodné trasovanie na poľane Šušková prezrádzajú dve staré zelené značky. Ďalej po Dobšinskú ľadovú jaskyňu viedla minimálne v rokoch 1949 – 1966 žltá trasa (dnes len čiastočne zelená 5757).
Aj ďalšie možnosti obsahujú zostup z Kráľovej hole po dnešnej modrej 2833, avšak odbočenia k Pustému Poľu sa už líšia.
Zo sedla medzi Troma kopcami (nazývané aj Tri studne) a Úplazom viedla smerom k Pustému Poľu v roku 1958 (resp. zrejme najneskôr od roku 1949) žltá trasa. Zostupovala strmo východným smerom, potom sa pomocou pravej serpentíny dostala na cestu, kde sa dnes nachádza zelená trasa 5731, a ňou južne a neskôr východne k Pustému Poľu. Táto trasa obchádzala Šuškovú a dnes je v úseku Zadná dolina – Pusté Pole zároveň súčasťou žltej trasy 8750, ktorá však nad Zadnou dolinou vedie najneskôr od roku 1966 úplne inak než kedysi. Táto možnosť je druhou najpravdepodobnejšou trasou pôvodného zostupu z Kráľovej hole.
Potrenciálnou trasou mohlo byť dlhšie pokračovanie po hrebeni po Smrečinské sedlo a ďalej zostup po súčasnej zelenej trase 5731, avšak s pôvodným trasovaním medzi Šuškovou a sútokom Lastovičieho potoka a Hnilca. V prospech tohto trasovania hovorí aj to, že 500 metrov chôdze zo Smrečinského sedla sa od roku 1934 dala využiť turistická útulňa v priestoroch bývalého loveckého zámočku Coburgovcov. Išlo o jednu z dvoch útulní pod Kráľovou hoľou. Počas 2. sv. vojny bola útulňa vypálená. Ďalšou možnosťou ubytovania bola horáreň nachádzajúca sa 100 metrov od zámočku.
V roku 1948 mapa uvádza opäť rovnakú trasu ako v roku 1936, k Pustému Poľu, je však možné, že išlo len o prevzatie predvojnových údajov, keďže už v roku 1947 mala viesť do Telgártu (pozri ďalší text).
Zdrojom týchto informácií sú prvé povojnové mapy s vyznačenými turistickými trasami a textový opis z roku 1958. Značenie sa však počas 2. sv. vojny nezachovalo a aj po vojne tu došlo k viacerým zmenám, preto neskoršie materiály nemusia verne zachytávať predvojnový stav.
Martalúzka a hrebeňový chodník

Veterné kalamity, ťažba dreva, zalesňovanie, rozširovanie lesných ciest a ďalšia lesnícka a poľovnícka činnosť zmenili aj túto odľahlú lokalitu.

Cesta zo Zadnej doliny pred vyústením na Pustom Poli

Predpokladaná trasa z Kráľovej hole k Dobšinskej ľadovej jaskyni vedie rôznorodou krajinou. Počiatočný výhľad počas zostupu z Kráľovej hole pokračoval hrebeňovkou rovnako s výhľadmi (dnes už zväčša bez nich). Potom nasleduje zostup po lesných cestách až k lesnej asfaltovej ceste v údolí Hnilca, po ktorej kedysi dokonca viedla pravidelná autobusová linka. Na konci prvej štvrtiny zostupu sa nachádzal vernársky prameň, o ktorom sa tradovalo, že má zázračnú liečivú silu. Posledný úsek pôvodnej trasy dnes vedie po asfaltovej ceste 67.

Časť cesty medzi Pustým Poľom a Dobšinskou ľadovou jaskyňou viedla vedľa aktuálnej asfaltky

Ani neskôr nebola situácia prehľadnejšia. Od skončenia 2. svetovej vojny sa uvádzalo viacero smerovaní červenej trasy z Kráľovej hole. V roku 1947 sa podľa turistického sprievodcu po Nízkych Tatrách schádzalo približne po trase dnešnej zelenej (5439) cez Kráľovu skalu do Telgártu. Toto smerovanie uvádza aj ďalšie vydanie menovaného sprievodcu v roku 1952, teda v čase, keď iná literatúra už uvádzala iné trasovanie.

V roku 1947 mala trasa viesť cez Kráľovu skalu

V roku 1949 sa už pokračovalo do sedla Besník, na Čuntavu, k Nižnej záhrade a z nej k Dobšinskej ľadovej jaskyni.

Úsek Kráľova hoľa – Telgárt – Čuntava bol preznačený zo zelenej trasy, ktorá existovala už v roku 1933. Ďalší úsek od Čuntavy po Dobšinskú ľadovú jaskyňu bol červeno značený od roku 1936. Úsek od Nižnej záhrady po Dobšinskú ľadovú jaskyňu viedol Samelovou dolinou, z ktorej odbočil asi 600 metrov povyše hlavnej cesty v Stratenskej doline smerom k jaskyni. Na lúke 200 metrov pod jaskyňou (dnes okraj lanového centra) sa trasa stretávala s červenou trasou vedúcou z Košíc cez Kúpele Štós. Obe trasy spoločne zostúpili po chodníku západne od dnešného lanového centra k hlavnej ceste. Ide o chodník, ktorý pôvodne slúžil na prístup z údolia do jaskyne, a nachádza sa na druhej strane bočného údolia asi 150 metrov západne od aktuálnej cesty k jaskyni.

Telgárt pred 2. svetovou vojnou, počas ktorej bol vypálený

Časť z Kráľovej hole cez Telgárt a Čuntavu po Dobšinskú ľadovú jaskyňu prevzala prvá podoba Cesty hrdinov SNP a jeho podstatná časť po Nižnú záhradu slúži dodnes. Vráťme sa ale späť v čase, lebo na začiatku 1950. rokov sa spomínajú iné trasovania..

V roku 1952 sa uvádza smerovanie červenej trasy z Kráľovej hole k Popovej, pričom nie je zrejmé, či sa pod Popovou myslí širšia oblasť, priamo vrch Popová alebo sedlo Popová, ktoré sa dnes nazýva Vernárske sedlo. V každom prípade trasa cez Prednú hoľu do sedla Popová sa uvádzala ako jedna z možností ako zostúpiť z Kráľovej hole. Tu sa zároveň objavuje posledná zmienka o Štefánikovej ceste.

V rokoch 1951 – 1956 sa v mapách aj turistickom sprievodcovi je ako trasa zostupu uvádzaná približne po dnešnej modrej (2833) a červenej (0910) cez Úplaz a Prednú hoľu do obce Vernár, kde červená hrebeňovka končila. Ak sú tieto informácie správne, znamenalo by to, že Štefánikova cesta z Bratislavy do Košíc buď vôbec nebola po vojne obnovená, alebo obnovená bola a definitívne zanikla niekedy medzi rokmi 1949 a 1951.

Následne bola červená opäť presmerovaná do Telgártu, pričom tento zostup sa prvý raz spomína v roku 1955. Hoci mapa z roku 1957 uvádza, že to bolo po trase zelenej značky cez Kráľovu skalu, je skôr pravdepodobné, že išlo o chybu alebo takéto trasovanie bolo len prevzaté z pôvodných máp, keďže už v roku 1958 sa uvádza približne dnešné trasovanie mimo Kráľovej skaly popri potoku Zubrovica. Ani tejto trase sa nevyhli menšie zmeny, o ktorých bude reč v pri ďalšom opise Cesty hrdinov SNP.

Informácie boli aktualizované 23.7.2023.

Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.


Pozri variant 2 > úsek ID 6340 > variant 1 > úsek ID 2 > variant 2

Pozri variant 2 > úsek ID 6010 > variant 1

Bez fotografií.

Bibliografia

Hochmuth, Z. (1953). Nízké Tatry - Nová oblast rekreace. Čedok.
Hochmuth, Z. (Ed.). (1966). Nízke Tatry (východná časť) (1st ed., Vol. 48b). Šport.
Hudec, D., Beňuška, M., Lombardini, Z., & Hanáček, J. (1955). Slovensko • stručný sprievodca (1st ed.). Štátne telovýchovné nakladateľstvo, n. p.
Janoška, M. (1947). Krásy Liptova (1st ed.). Tranoscius.
Janoška, M., & Hochmuth, Z. (1958). Nízke Tatry : turistický sprievodca (1st ed.). Šport.
Janoška, M., & Hochmuth, Z. (1952). Nízke Tatry (liptovská časť) (1st ed.). Tatran.
Janoška, M., & Hochmuth, Z. (1957). Krásy Liptova (2nd ed.). Šport.
Lázňovský, B. (1930). Průvodce po Československé republice: II. část: Země slovenská a Podkarpatoruská (2nd ed., Vol. 1/2). Klub československých turistů, Orbis.
Lázňovský, B., Klíma, S., & Gabriel, F. (1937). Průvodce po Československé republice: III. část: Země slovenská a Podkarpatoruská (4th ed., Vol. 1/3). Klub československých turistů, Orbis.
Murgaš, A., & Kvietok, Ľ. (1949). Slovenský raj : Turisticko-morfologická mapa [Map]. Riaditeľstvo pre cestovný ruch.
Ondrušková, V. (1938). Nízké Tatry. Knihkupectví Klubu československých turistů.
Paul, A. (1929). Stavby. - Cesty. - Značky. Značkování ve středním Slovensku a v Nízkých Tatrách. (Z letošních zkušeností.). Časopis Turistů, XLI(9–10), 254–255.
Rusnák, E., Khandl, L., Potočná, E., Kaliský, D., & Kerešová, M. (2014). Ako vznikali turistické chaty a útulne na Slovensku (1st ed.). Region Poprad, s. r. o.
Sláma, F. (1889). Průvodce po Slovensku. J. Otto.
Svoboda, A. R. (1932). Chabenec v Nízkých Tatrách. Časopis Turistů, XLIV(4), 111–116.
Vosyka, R. (1932). Kráľova Hoľa. Časopis Turistů, XLIV(6), 164–170.