Práve na Kráľovej holi sa pretrhla niť medzi Štefánikovou cestou a Cestou hrdinov SNP. Trasa sa navyše niekoľkokrát zmenila.
Aká bola trasa z Kráľovej hole na začiatku fungovania Štefánikovej cesty? Informácie o nej sú zamotané ako pred zriadením celoslovenskej magistrály a prvorepubliková literatúra prináša viac otáznikov ako odpovedí. Uvádza totiž viacero rôznych trás, z ktorých niektoré si odporujú. Je tiež možné, že trasa v skutočnosti ani nebola vyznačená. Isté však je, že sa dalo zísť na Pusté Pole a ďalej pokračovať po ceste.
Otázniky
Čo konkrétne tvrdia mapy a turistickí sprievodcovia z obdobia po vzniku Štefánikovej cesty?
V roku 1929 bolo možné s použitím červených značiek zostupovať na východ od Kráľovej hole, avšak pri zostupe do Telgártu značky chýbali a z popisu nie je zrejmé, či práve trasa do Telgártu mala byť značená načerveno.
V roku 1930 sa uvádza zostup z Kráľovej hole červenou trasou na východ na Pusté Pole a ďalej k Dobšinskej ľadovej jaskyni a do Spišskej Novej Vsi. O dva roky neskôr sa však červená trasa v popise Štefánikovej cesty medzi Kráľovou hoľou a Dobšinskou ľadovou jaskyňou nespomína.
Autor rozsiahleho článku o Kráľovej holi a možnostiach výstupov a zostupov z nej v roku 1932 medzi možnosťami vôbec neuvádza červenú trasu, zatiaľ čo iné trasy uvádza a medzi nimi aj „starú zelenú“ cez Kráľovu skalu do Telgártu a modrú smerom na Tri studne, Úplaz, Vernár a Poprad. Z Troch studní sa dalo ísť údolím Hnilca na Pusté Pole neznačenou cestou cez rezerváciu (zvernicu). Medzi Pustým Poľom a Dobšinskou ľadovou jaskyňou viedli zelené značky. Červená Štefánikova cesta sa mala vyznačiť až po dobudovaní siete potrebných chát.
Podľa máp z rokov 1933 a 1937 červená trasa pokračovala z Kráľovej hole popod Úplaz na Pusté Pole a ďalej údolím Hnilca pod Dobšinskú ľadovú jaskyňu po prašnej ceste, ktorá viac-menej kopírovala súčasnú cestu 67.
V mape z roku 1936 s malou mierkou sa uvádza kľukatá trasa mimo Telgártu k Pustému Poľu.
V roku 1937 sa vôbec neuvádza Štefánikova cesta pri zostupe z Kráľovej hole a opäť sa objavuje zmienka o neznačenej trase k Pustému Poľu a ďalej po zelenej k Dobšinskej ľadovej jaskyni.
V roku 1938 sa menej špecificky uvádza, že sa z Kráľovej hole smerovalo východne k loveckému zámočku v Pustom Poli, avšak mapa z rovnakého turistického sprievodcu zobrazuje červenú trasu ukončenú v Telgárte.
Keďže dobová literatúra často vychádza zo sprostredkovaných zdrojov, prípadne je kompilátom viacerých zdrojov, nedá sa určiť, či išlo o skutočnosť, plány alebo naopak zastarané údaje. Mapy v danom čase tiež neboli veľmi presné.
- 1: 14.9 km
- 2: 19.6 km
- 3: 19.5 km
V našej mape vychádzame z predpokladu, že trasa vyznačená bola a najvernejšie ju zobrazuje práve mapa z roku 1937. Zobrazujeme ju z Kráľovej hole cez Martalúzku do sedla pred Úplazom, odtiaľ po lesných cestách cez poľanu Šušková (Šišková) s prameňom a dole k Pustému Poľu. Ďalej už po vtedy prašnej ceste pod Dobšinskú ľadovú jaskyňu.
Otázniky
Potenciálnu trasu uvedenú vyššie dnes kopíruje modrá trasa 2833. Od Šuškovej po Pusté Pole to bola v roku 1958 zelená trasa (dnes už ale vedie po sútok Lastovičieho potoka a Hnilca v odlišnej polohe). Číslo tejto trasy je dnes 5731 a pôvodné trasovanie na poľane Šušková prezrádzali dve staré zelené značky ešte v roku 2022. Ďalej po Dobšinskú ľadovú jaskyňu viedla minimálne v rokoch 1949 – 1966 žltá trasa (dnes len čiastočne zelená 5757).
Aj ďalšie možnosti obsahujú zostup z Kráľovej hole po dnešnej modrej 2833, avšak odbočenia k Pustému Poľu sa už líšia.
Zo sedla medzi Troma kopcami (nazývané aj Tri studne) a Úplazom viedla smerom k Pustému Poľu v roku 1958 (resp. zrejme najneskôr od roku 1949) žltá trasa. Zostupovala strmo východným smerom, potom sa pomocou pravej serpentíny dostala na cestu, kde sa dnes nachádza zelená trasa 5731, a ňou južne a neskôr východne k Pustému Poľu. Táto trasa obchádzala Šuškovú a dnes je v úseku Zadná dolina – Pusté Pole zároveň súčasťou žltej trasy 8750, ktorá však nad Zadnou dolinou vedie najneskôr od roku 1966 úplne inak než „stará žltá“. Táto možnosť je druhou najpravdepodobnejšou trasou pôvodného zostupu z Kráľovej hole.
Potrenciálnou trasou mohlo byť dlhšie pokračovanie po hrebeni po Smrečinské sedlo a ďalej zostup približne po súčasnej zelenej trase 5731, avšak s pôvodným trasovaním medzi Šuškovou a sútokom Lastovičieho potoka a Hnilca. V prospech tohto trasovania hovorí aj to, že 500 metrov chôdze zo Smrečinského sedla sa od roku 1934 dala využiť turistická útulňa v priestoroch bývalého loveckého zámočku Coburgovcov. Išlo o jednu z dvoch útulní pod Kráľovou hoľou. Počas 2. sv. vojny bola útulňa vypálená. Ďalšou možnosťou ubytovania bola horáreň nachádzajúca sa 100 metrov od zámočku.
V roku 1948 mapa uvádza opäť rovnakú trasu ako v roku 1936, k Pustému Poľu, je však možné, že išlo len o prevzatie predvojnových údajov, keďže už v roku 1947 mala viesť do Telgártu (pozri ďalší text).
Zdrojom týchto informácií sú prvé povojnové mapy s vyznačenými turistickými trasami a textový opis z roku 1958. Značenie sa však počas 2. sv. vojny nezachovalo a aj po vojne tu došlo k viacerým zmenám, preto neskoršie materiály nemusia verne zachytávať predvojnový stav.
Veterné kalamity, ťažba dreva, zalesňovanie, rozširovanie lesných ciest a ďalšia lesnícka a poľovnícka činnosť zmenili aj túto odľahlú lokalitu.
Predpokladaná trasa z Kráľovej hole k Dobšinskej ľadovej jaskyni vedie rôznorodou krajinou. Počiatočný výhľad počas zostupu z Kráľovej hole pokračoval hrebeňovkou rovnako s výhľadmi (dnes už zväčša bez nich). Potom nasleduje zostup po lesných cestách až k lesnej asfaltovej ceste v údolí Hnilca, po ktorej kedysi dokonca viedla pravidelná autobusová linka. Na konci prvej štvrtiny zostupu sa nachádzal vernársky prameň, o ktorom sa tradovalo, že má zázračnú liečivú silu. Posledný úsek pôvodnej trasy dnes vedie po asfaltovej ceste 67.
Ani neskôr nebola situácia prehľadnejšia. Od skončenia 2. svetovej vojny sa uvádzalo viacero smerovaní červenej trasy z Kráľovej hole. V roku 1947 sa podľa mapovej prílohy turistického sprievodcu schádzalo približne po trase dnešnej zelenej (5439) cez Kráľovu skalu do Telgártu.
V roku 1949 už mala z Telgártu viesť červená trasa do sedla Besník a na Čuntavu, odkiaľ pokračovala po predvojnovej červenej k Nižnej záhrade a z nej k Dobšinskej ľadovej jaskyni. V roku 1952 mala byť červene značená aj pôvodná zelená trasa medzi Kráľovou hoľou a Telgártom. Tým by bolo opäť vytvorené prepojenie stredného a východného Slovenska kontinuálnou červenou trasou. Ak ak vytvorené bolo, netrvalo dlho.
V nasledujúcich rokoch (1951 – 1956) sa opäť uvádzajú pôvodné farby značiek aj medzi Kráľovou hoľou, Kráľovou skalou a Telgártom (zelená) a Telgártom a Čuntavou (taktiež zelená). Červená trasa bola nasmerovaná inde.
V roku 1952 sa z Kráľovej hole opäť zostupovalo severovýchodne po pôvodnej hrebeňovej trase, ktorá sa však na rozdiel od predvojnového stavu stále držala na hrebeni a viedla cez Smrečinské sedlo, Prednú hoľu a Popovú do sedla Popová (Vernárske sedlo). Tu sa zároveň objavuje posledná zmienka o Štefánikovej ceste, ktorá mala viesť do týchto končín, čo by znamenalo, že v tomto čase už boli jednotlivé úseky Štefánikovej cesty neprepojené.
V rokoch 1951 – 1956 sa v mapách aj turistickom sprievodcovi je trasa zostupu z Kráľovej hole uvádzaná podobne ako v predošlom odseku, teda po dnešnej modrej (2833) cez Úplaz a Smrečinské sedlo, ale od Prednej hole pokračovala po dnešnej červenej (0910) do obce Vernár, kde červená hrebeňovka končila. Ak sú tieto informácie správne, znamenalo by to, že Štefánikova cesta z Bratislavy do Košíc buď vôbec nebola po vojne obnovená, alebo obnovená bola a definitívne zanikla niekedy medzi rokmi 1949 a 1951.
Následne bola červená opäť presmerovaná do Telgártu, pričom tento zostup sa prvý raz spomína v roku 1955. Hoci mapa z roku 1957 uvádza, že to bolo po trase zelenej značky cez Kráľovu skalu, je skôr pravdepodobné, že išlo o chybu, keďže už v roku 1958 sa uvádza približne dnešné trasovanie mimo Kráľovej skaly popri potoku Zubrovica.
Ani tejto trase sa nevyhli menšie zmeny, o ktorých bude reč v pri ďalšom opise Cesty hrdinov SNP.
Čo sa týka možností prenocovania, na Kráľovej holi, rovnako ako dnes, nebola žiadna útulňa. Najbližšia, s názvom „Útulňa na Smrečinách“, bola pod Smrečinským sedlom, kam dnes vedie modrá trasa. V roku 1937 bol vybraný vhodný pozemok aj na výstavbu chaty na Kráľovej holi, ale k výstavbe už nedošlo. Útulňa na Smrečinách bola zničená počas 2. sv. vojny.
Informácie boli aktualizované 25.11.2024.Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.
Fotografie
1. variant (bývalý)
Úsek Kráľova hoľa - Úplaz (ID 1)
Úsek Úplaz - cesta pod DĽJ (ID 2)
Úsek Cesta pod DĽJ (ID 3)
Pozri variant 2 > úsek ID 6340 > variant 1 > úsek ID 2 > variant 2
2. variant (bývalý)
Úsek Kráľova hoľa (ID 1)
Pozri variant 2 > úsek ID 6010 > variant 1