Od hranice sa až po Drietomu trasa nemenila. V Drietome najskôr prechádzala okolo kaštieľa a potom popri rieke Drietomica. Dnešná trasa vedie popri autobusovej zastávke a reštaurácii 120 m od pôvodnej trasy.

  • 1: 600 m
  • 2: 520 m
Pri bývalej trase sa nachádza kaštieľ rodiny Borčickej

Smerom na Trenčín sa na poli nad Drietomou cesta odchyľovala a viedla pomerne priamo do Záblatia, ktorým prechádzala neďaleko kaštieľa. Následne viedla cez staré železničné priecestie na hlavnú cestu (cesta 61) do Zlatoviec, približne ako sa dnes nachádza predajňa Lidl. Po hlavnej ceste pokračovala do Trenčína.

Zostup do Záblatia fungoval v čase, keď tu ešte nebola diaľnica
Stará trasa v Záblatí

V 1980. rokoch došlo k presmerovaniu od Záblatia-Rybárov cez dnes už nejestvujúce železničné priecestie k záblatskému cintorínu. Odtiaľ sa pokračovalo popri ceste 61 do Trenčína.

Novšiu trasu v Záblatí už po jej zrušení predelila modernizovaná železničná trať, pod ktorou sa však stále dá prejsť podchodom

Pravdepodobne v súvislosti s výstavbou diaľnice D1, ktorá prebiehala v rokoch 1991 – 1996 a ktorá preťala turistickú cestu, bola trasa presunutá do dnešnej severnejšej polohy, ktorá vedie viac v prírode než predošlé trasy. Ani tejto najnovšej trase sa nevyhli zmeny v súvislosti s modernizáciou železničnej trate Bratislava – Žilina. Železničné priecestie, ktorým prechádzala, bolo zrušené, dočasne sa ešte v rokoch 2015 – 2016 chodilo cez provizórne priecestie, kým boli chodci a turisti presunutí do podchodu.

  • 1: 4.02 km
  • 2: 4.36 km
  • 3: 5.45 km
  • 4: 5.50 km
  • 5: 5.50 km

Pri vstupe do centra Trenčína zmeny trasy súviseli s osudom trenčianskych mostov. Prvorepubliková trasa využívala oceľový cestný most cez Váh, ktorý slúžil od roku 1897. Na strane centra mesta bolo hneď za mostom železničné priecestie s traťou do Bánoviec nad Bebravou. Tento most vyhodili do povetria ustupujúce nemecké vojská v apríli 1945. Nahradil ho provizórny most, ktorý slúžil v rokoch 1945 – 1946 a bol umiestnený kúsok vyššie proti prúdu Váhu. Dlhšiu náhradu predstavoval most dokončený v roku 1946, ktorý bol postavený tesne poniže pôvodného mosta.

Pôvodný most končil tak, že priecestie so železnicou bolo úrovňové a hneď za ním sa pokračovalo do centra vľavo
Múrik kopíruje bývalú cestu na niekdajší most cez Váh

Trvalá náhrada v podobe dnešného železobetónového mosta bola postavená v rokoch 1953 – 1956. Keďže most bol položený vyššie nad terénom, bolo nutné zdvihnúť aj obe predmostia. Na strane Trenčína si to vyžiadalo zmenu podoby cestného napojenia do centra mesta. Cesta po novom viedla ponad železnicu a potom tiahlym ľavým oblúkom do Palackého ulice. Presnú polohu Cesty hrdinov SNP po tejto zmene sa nepodarilo určiť, avšak je pravdepodobné, že išlo o trasu podobnú dnešnej. V prvej polovici 1980. rokov bolo trenčianske predmostie opäť prestavané kvôli pripojeniu cesty 507, ktoré bolo otvorené v roku 1985. Výsledkom je súčasný stav s hustou cestnou infraštruktúrou. Trasa odvtedy funguje v dnešnej podobe.

  • 1: 400 m
  • 2: 425 m
Informácie boli aktualizované 12.3.2022.

Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.



Bibliografia