Zmeny trasy sa nevyhli ani moravskej časti Cesty hrdinov SNP a jej predchodkyni, Štefánikovej ceste. Samotná Štefánikova cesta sa oproti rovnomennej pôvodnej turistickej trase od Veľkej Javoriny oddelila a opis úplne prvej podoby trasy je uvedený v inej časti. V tejto kapitole sa preto sústredíme len na zmeny v rámci celoslovenskej magistrály, ktorá prevzala názov pôvodnej kratšej magistrály.
Prvorepubliková trasa pri Kamennej búde odbočovala na lúčny vrchol Lesnej, z ktorého sú pekné výhľady na Moravu aj Veľkú Javorinu. Aj keď ide o miernu zachádzku, táto trasa je príjemnejšia než súčasná trasa po prašnej lesnej ceste, ktorú využívajú motorizovaní turisti na priblíženie sa k začiatku túry na Veľkú Javorinu. Po dokončení 2. Holubyho chaty bola v rokoch 1930 – 1932 vybudovaná Nesvadbíkova cesta z Hrabiny na Veľkú Javorinu, ktorá dodnes obchádza Lesnú. Neskôr na túto cestu bola presunutá aj červená trasa.
- 1: 1.68 km
- 2: 1.30 km
Medzi Dubinou a rázcestím Březová došlo k miernym úpravám trasy, ktoré spočívali v nahradení chodníka neďalekou lesnou cestou, a vzápätí v skrátení úseku vedenom po asfaltovej ceste asi o tretinu, a to prevedením trasy do paralelnej polohy cez les a rúbanisko.
- 1: 780 m
- 2: 790 m
Na rozdiel od predchádzajúcej zmeny, pod Trojákom bola trasa prevedená z lúky na neďalekú novovybudovanú cestu. Túto skutočnosť sa síce nepodarilo potvrdiť starými značkami, avšak aktuálna cesta v danom čase jednoducho nejestvovala.
- 1: 980 m
- 2: 1.06 km
Na Mikulčinom vrchu trasa viedla pôvodne ku chate. Pri turistickej chate sa stretávali všetky okolité turistické značky a končil tu autobus. Neskôr bola vybudovaná široká asfaltová cesta do Vyškovca, ktorá chatu obchádza, avšak aj potom sa ešte istý čas odbočovalo ku chate. Dnes sa chodí priamo po asfaltovej ceste, kam sa tiež presunulo rázcestie Mikulčin vrch a nachádza sa tu aj historický panel s turistickou mapou.
- 1: 435 m
- 2: 395 m
Poslednou zistenou úpravou je presmerovanie trasy pod Vyškovcom (Tomkův vrch) z lúk na cestu po tom, čo bola táto cesta vybudovaná. Trasa po lúkach je priamejšia a strmšia, ale nejde o veľké prevýšenie. Súčasná trasa po ceste je miernejšia, ale aj o niečo dlhšia.
- 1: 530 m
- 2: 740 m
Otázniky
Najzásadnejšiu odlišnosť zobrazuje mapa z roku 1959. Podľa nej trasa viedla z Veľkej Javoriny priamo do obce Strání a cez ňu nad Březovú, zatiaľ čo predtým aj potom po bočnom hrebeni cez lesy. 8-kilometrovú trasu zobrazenú na mape z roku 1959 sa nepodarilo potvrdiť na žiadnom pozostatku značky ani v inej literatúre. Vzhľadom na to, že iná mapa z nasledujúceho roku obsahuje do Strání zelenú trasu, je možné, že išlo len o plán pretrasovať červenú trasu cez Strání a nakoniec bol zrealizovaný len čiastočne spomínanou zelenou trasou.
Hoci na Morave prebehlo viacero zmien trasy, po rozpade Československa hrozila ďaleko podstatnejšia zmena: úplné zrušenie úseku na území Českej republiky na základe žiadosti českého ministerstva vnútra o prerušenie turistických trás prechádzajúcich cez štátnu hranicu. Oba turistické kluby túto žiadosť ignorovali. Zmenila sa preto len trasa diaľkovej cesty E8, nie však trasa Cesty hrdinov SNP.
Moravský úsek má z pohľadu histórie Cesty SNP ešte jedno špecifikum: nachádzajú sa tu tri najstaršie smerovníky na celej trase. Ide o smerovníky z rokov 1975 (Obecní háj), 1978 (Lopeník, rozc.) a 1984 (U Bětina javoru).
Informácie boli aktualizované 21.7.2023.Našli ste nepresnosť? Napíšte nám na historia@cestasnp.sk, každému spresneniu sa potešíme.